Svensk racing har fått ett nytt mästerskap för sportbilar: GT4 Scandinavia. 
Till premiären på Ring Knutstorp i Skåne 3-4 maj väntas uppemot 20 bilar från flera av världens ledande tillverkare. 
Bland de som hittills registrerat sig för den nya serien finns bland annat tidigare GT-mästare och förare med meriter från STCC.
– Startfältets storlek, variationen av bilmärken och kvalitén på team och förare gör mig övertygad om att GT4 Scandinavia kommer att bli väl mottaget av racingpubliken, säger promotorn Leif Lindström.

GT-racingen växer så det knakar i Europa. Bakom ökningen och det stora intresset ligger bland annat GT4, en klass i vilken många av världens tillverkare har utvecklat produktionsbilar som anpassats för racerbanan. Under premiäråret av GT4 Scandinavia kommer publiken få se häftiga bilar från bland annat Audi (R8 LMS GT4), BMW (M4 GT4), Ginetta (G55 GT4), Maserati (Gran Turismo MC GT4), McLaren (570S GT4), Mercedes (AMG GT4) och Porsche (Cayman GT4, 911 GT3 Cup – 997 – GT4).
– Vi är självklart mycket tacksamma över att vi redan första året kan visa upp bilar från sju olika tillverkare, men jag utesluter inte att det blir ännu fler innan premiären på Ring Knutstorp i början på maj. Intresset är stort, säger Lindström. 

Inom GT-racingen använder man sig av Balance of Performance (BoP) vilket innebär att bilarnas prestanda jämnas ut genom att balansera exempelvis vikt, motorstyrka och ride height. Detta innebär att alla, oavsett bilmärke, i princip har lika stora möjligheter att vinna.
GT4 Scandinavia kommer att drivas i samarbete med SRO Motorsports Group, ett företag som specialiserat sig på att organisera, samordna och driva motorsportserier, främst inom GT-racingen, runt om i världen. 
SRO, som leds av företagets grundare och chef, fransmannen Stephane Ratel, har kontor i London, Paris, Hong Kong och Liége.
SRO är också världsomspännande ägare av den snabbt växande GT4-kategorin. 
Alla GT4-mästerskap styrs av samma BoP och har Pirelli som gemensam däckleverantör. Att förutsättningarna i alla GT4-serier är de samma gör det möjligt för förare från exempelvis Sverige att tävla internationellt. 

– Jag är mycket glad över att, i samarbete med Leif Lindström, starta GT4 Scandinavia, och jag är väldigt ivrig över att dra igång kommande säsong. Från vår sida är det ett stort nöje att se GT-konceptet fortsätta expandera med ett mästerskap i Skandinavien. Genom att använda samma format som varit så framgångsrikt på andra platser är jag övertygad om att GT4 Scandinavia kommer att växa sig starkt de kommande åren, säger Ratel.

GT4 Scandinavia bygger på ett tvåförarkoncept som i grunden går ut på att en amatör och ett proffs delar bil och kör lika mycket i både kval och race. Förarkategorierna är emellertid tre: guld, silver och brons.
Det nya, skandinaviska GT-mästerskapet kommer att avgörs i två klasser, Pro/Am och Am/Am. I den förstnämnda får guld- och bronsförare, eller silver- och bronsförare dela bil. Inga andra kombinationer godkänns. 
I Am/Am-klassen får endast två bronsförare dela bil. 
GT4 Scandinavia kommer även att omfattas av ett teammästerskap. 

Tävlingsformatet i GT4 Scandinavia följer andra mästerskap för samma kategori bilar. En tävlingshelg inleds med ett timslångt testpass och följs därefter av kval (2×15 minuter). Racen är 60 respektive 50 minuter långa. Varje race innehåller ett obligatoriskt depåstopp för förarbyte. 

Intresset för GT4 Scandinavia, som ersätter Swedish GT, har varit stort och ända sedan säsongsavslutningen på Mantorp Park i september har Leif Lindström med flera jobbat med att skapa det nya mästerskapet. 
– Förarna ville ha med mig på ett möte under Swedish GT-finalen på Mantorp Park. Där framförde de bland annat önskemål om ett nytt GT-mästerskap för just GT4-bilar. Efter det har jag, med hjälp av bland annat organisationen för Porsche Carrera Cup Scandinavia, jobbat med att skapa förutsättningar för det nya mästerskapet. Kontakter har tagits med SRO, Pirelli, banägare/arrangörer och Svenska Bilsportförbundet. I dag är plattformen för GT4 Scandinavia klar och teamen registrerar sig i en sådan takt att jag inte utesluter att det kommer att stå uppemot 20 bilar på gridden i premiären, säger Lindström. 

Totalt kommer mästerskapet att omfatta sex deltävlingar, fem i Sverige och en i Norge. Samtliga körs tillsammans med Porsche Carrera Cup Scandinavia. Vid fem tillfällen tävlar även STCC. 
Kalendern i sin helhet:
3-4 maj: Ring Knutstorp.
1-2 juni: Anderstorp.
14-15 juni: Skellefteå.
17-18 augusti: Karlskoga.
13-14 september: Rudskogen, Norge.
4-5 oktober: Mantorp Park
– Vi tycker att vi fått ihop en bra kalender med tävlingar på banor som är väl anpassade för den här typen av bilar. Fem av arenorna är kända för de flesta förarna, men på den nybyggda anläggningen i Skellefteå har ingen tävlat tidigare, säger Lindström. 

I anmälningslistan, som delvis kommer att offentliggöras efter årsskiftet, återfinns många förare med gedigen racingerfarenhet. Flera utav dem kan visa upp såväl internationella som nationella framgångar. Bland annat kommer publiken att få se en rad tidigare GT-mästare samt förare med meriter från STCC.

3-4 maj 2019 går startskottet för GT4 Scandinavia på Ring Knutstorp i Skåne.
Leif Lindström är promotor för nya GT4 Scandinavia.
Foto: Micke Fransson/teambild.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.