Här kommer en italiensk utmanare till tyska, franska och brittiska bilmärken i GT4 Scandinavia. 
Det är Euroracing med Kari Mäkinen och Niklas Lilja vid ratten som kommer till start i teamets Maserati Gran Turismo MC GT4.
– Vi var trea i GTB förra året. I år startar vi med inställningen att vi ska vinna, säger Mäkinen.

Euroracings Maserati Gran Turismo MC GT4 har rullat på de svenska banorna några säsonger. Den byggdes som Trofeo-bil men uppdaterades senare till GT4. Lilja tog bilen till Sverige 2016, startade den i GTB-klassen i Swedish GT och blev tvåa, knappt slagen av Daniel Roos och Erik Behrens.
Efter säsongens slut köpte Mäkinen bilen och tillsammans med Oskar Krüger körde han den, parallellt med en Ferrari-satsning i GTA, i några race i GTB 2017.
I fjol var det full GTB-satsning från Euroracings sida och Lilja och Mäkinen bildade framgångsrikt Pro-AM-par i mästerskapet. Efter en seger och tre pallplatser slutade de trea i tabellen.
– Vi hade lite oflyt med en del tekniska bekymmer förra året. Och så lyckades både jag och Niklas åka för fort i depån, minns Mäkinen.
2019 hoppas den rutinerade göteborgaren på större framgångar. Ambitioner saknas inte.
– Inställningen är att vi ska vinna, men konkurrensen är hård så det gäller att satsa ordentligt om vi ska vara med där uppe och fightas. Både vi förare och bilen måste vara hundra procent.

Med sina 61 år Mäkinen en av de äldsta förarna i mästerskapet. Men kanske också den med mest erfarenhet.
– Jag debuterade i Castrol Cup i mitten på 1980-talet så jag har kört ett tag, säger Mäkinen som nått en hel del framgångar. 
Han var tvåa i REAB Sportscar Cup 1994, körde STCC 1997-2001, slutade på andra plats i Ferrari Challenge Scandinavia 2004 och nådde samma placering i Swedish GT 2013 och 2015. Bland annat.
– Fysiskt sett är jag i bra form. Som gammal friidrottare springer jag en hel del, säger han när åldern kommer på tal.

27 år yngre Niklas Lilja, teamets Pro-förare, är i toppform. Det vittnar inte minst de världsrekord i fart som han, i egenskap av test- och utvecklingsförare hos Koenigsegg, slagit de senaste åren. 
Fart för topplaceringar har Niklas även på bana. 2011-2015 var han en av Europas främsta Trofeo Abarth-förare. Jämte två titlar på hemmaplan blev han 2014 tvåa både i det italienska mästerskapet och i Europaserien. 2015 avslutade han Abarth-karriären med seger i Trofeo Abarth Europé!
Tillbaka hemma i Sverige blev Lilja tvåa i GTB 2016, körde tre race i en Honda Civic i STCC 2017 och i fjol blev han alltså GTB-trea tillsammans med Mäkinen.

Med massor av erfarenhet och speed i världsrekordtempo har Euroracing definitivt en duo som kan vara med och utmana om den första, historiska titeln i GT4 Scandinavia.

Euroracing – Maserati Gran Turismo MC GT4
Maserati Gran Turismo MC GT4
Niklas Lilja
Kari Mäkinen
Foto: Tony Welam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.