Eken Motorsport satsar stort i GT4 Scandinavia. Teamet med Mats Ek Tidstrand som ägare och förare kommer att driva fyra bilar i mästerskapet. 

Jämte den Mercedes AMG GT4 som Ek Tidstrand och Victor Bouveng ska köra mönstrar Eken Motorsport, under ledning av teamchefen Joakim Thörjesson, även två Porsche Cayman GT4 Clubsport och den Audi R8 LMS GT4 som Team 77 anmält till mästerskapet. 

Eken Motorsport är det senaste, stora teamet i svensk racing på elitnivå. Teamägare är Mats Ek Tidstrand, dalkarl med rötterna i Leksand. I fjol körde han Porsche Carrera Cup Scandinavia i kombination med Swedish GT, men i år lägger han all fokus på GT4 Scandinavia. Under eget namn.

Med ny trailer och plats för fyra bilar under tälttaket gör Eken Motorsport en offensiv satsning i det nya GT-mästerskapet. 

– Att driva eget team har varit en liten dröm för mig och jag ser verkligen fram emot säsongen. Vi blir ett stort skönt gäng med god teamkänsla som drar iväg på tävlingarna. Ju fler man är desto större är möjligheten att man når bra resultat, säger Ek Tidstrand, som redan i slutet på januari offentliggjorde att han och Victor Bouveng skulle köra teamets Mercedes.

Nu fyller Eken Motorsport på med tre bilar till.

Simon Sjöö och David Lefèvre gör gemensam sak i teamets ena Cayman GT4. Sjöö tävlade med bilen i Swedish GT (GTB) redan i fjol och nådde bland annat två andraplatser – och en femteplats totalt i mästerskapet. Lefèvre debuterade i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018. Hans Porsche 911 GT3 Cup (991 I) är till försäljning och egentligen var det inte meningen att han skulle köra alls i år. Men så hörde Sjöö av sig… 

Duon har hittills lämnat klartecken för start i tre av de sex deltävlingarna – premiären på Ring Knutstorp, finalen på Mantorp Park och däremellan Rudskogen i Norge.

Eken Motorsports andra Porsche Cayman GT4 kommer nykomlingarna Joakim Theander och Jesper Hoflin att dela. Två sportbils- och motorsportentusiaster som bestämt sig för att språnget från Track Day till tävlingsracing på hög nivå. 

– Vi är amatörer så det här blir en riktig utmaning. Mycket är nytt och målsättningen blir att successivt, tävling för tävling, höja vår nivå och minska avståndet till de snabbaste förarna i mästerskapet, säger Theander.

Theander och Hoflin har lockats in i racingen av Ronnie Gustafsson, en av tre förare i den Audi R8 LMS GT4 från Team 77 som också ska drivas av Eken Motorsport. Ronnie ska köra hela mästerskapet medan Fredrik Danner och Per ”Ploppen” Andersson delar – oklart hur många var och en kör – på de sex deltävlingarna. 

Drift av fyra bilar ställer höga krav på rutinerade teamchefen Joakim Thörjesson från Fridafors i Småland. 

– Men det ska bara bli roligt. På den tekniska sidan i projektet kommer vi att vara närmare tio personer, berättar han. 

Eken Motorsport 2019. Fr.v: Joakim Thörjesson, Fredrik Danner, Joakim Theander, Jesper Hoflin, Victor Bouveng, Mats Ek Tidstrand, David Lefévre, Ronnie Gustafsson.
Jesper Hoflin och Joakim Theander
Mercedes AMG GT4
Audi R8 LMS GT4
Förarna i Eken Motorsport under testdag på Ring Knutstorp 11 april. Fr.v: Jesper Hoflin, Fredrik Danner, Joakim Theander, Ronnie Gustafsson, Simon Sjöö, Mats Ek Tidstrand, Victor Bouveng och David Lefévre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.