Förra året körde båda TCR Scandinavia. I dag återfinns Oliver Söderström och Nicklas Oscarson i GT4 Scandinavia.

20-åringarna har inlett säsongen starkt. Inför årets tredje deltävling, som avgörs på Drivecenter Arena i Fällfors 14-15 juni, toppar Söderström och Robert Serwanski tabellen med Oscarsson och Sebastian Arenram på fjärde plats.

Efter fjolårets racingsäsong blev det klassbyte för Oliver Söderström och Nicklas Oscarsson. Båda valde att satsa på nya GT4 Scandinavia.

Söderström stannade kvar hos Lestrup Racing Team, men bytte TCR-Golfen mot en BMW M4 GT4 för Förenade Bil. Söderström har PRO-platsen i teamet och delar bil med snabbe AM-föraren Robert Serwanski.

– För min del stod det mellan att köra vidare i TCR ett år till eller att ta steget till GT4 Scandinavia. När vi såg att intresset var stort och att det skulle bli många bilar i det nya mästerskapet bestämde vi oss för art det var det vi skulle satsa på, säger Söderström och tillägger:

– GT4 är en växande klass i hela Europa med fräcka bakhjulsdrivna bilar. Dessutom är det många olika bilmärken som tävlar mot varandra och det är roligt både för publik och förare.

För Söderström var bilmärke och bil ett enkelt val. Familjeföretaget Förenade Bil säjer nämligen BMW.

Inte heller Nicklas Oscarsson ångrar sitt val av klass.

– Nej, jag är jättenöjd med valet och tycker det är superkul. Det är utvecklande för mig att köra en bakhjulsdriven tävlingsbil för första gången i karriären som, till skillnad från de andra bilarna i klassen, inte har några hjälpsystem, säger Oscarsson.

– Men det är också intressant att vara med och utveckla den här klassen. Jag tror väldigt mycket på GT4 Scandinavia och GT4-konceptet. Det kommer att växa väldigt fort med tanke på intresset som finns ute i Europa.

Förenade Bil och Blomstedt Arenram Racing, som Oscarsson tävlar för, har varit mycket framgångsrika hittills i det nya mästerskapet. Söderström och Serwanski har vunnit tre av fyra race och Oscarsson/Arenram har stått på pallen lika många gånger.

– Jag ger oss en sjua på en tiogradig skala i betyg. Det har gått jäkligt bra och i vill fortsätta vinna race i vår strävan att bli mästare, säger Söderström.

– Vi är ett helt nytt team och bi lär oss hela tiden nya saker som vi måste utveckla och träna på. Till Anderstorp tog vi med oss en hel del lärdomar från premiären på Ring Knutstorp och tog ett stort steg i rätt riktning, säger Oscarsson som gärna återkommer till teamet när han ska betygsätta GT4 Scandinavia efter två av sex tävlingshelger.

– Det här är ett mästerskap där teamet har stor betydelse. Det är verkligen teamet från start till mål som avgör vilka framgångar man ska nå. När det gäller mästerskapet har det väl funnits några frågetecken kring diverse regelbeslut bland annat angående vikter och balance of performance, men det får man räkna med eftersom serien är helt ny för Sverige. 

Söderström delas Oscarssons uppfattning.

– Jag tycker att GT4 Scandinavia har varit riktigt bra. Det har visserligen varit några missar från tävlingsledningen sida, men det är ett nystartat mästerskap med mycket att ta in från SRO och hela det här reglementet, säger han och är noga med att nämna att tidstillägg för att jämna ut styrkeförhållandena mellan ekipagen är en sak han inte gillar.

– Annars tycker jag att det har varit jäkligt kul. Det är ett jäkligt bra mästerskap och jag tror att GT4 Scandinavia har potential att växa sig riktigt stark i Sverige. 

Kommande veckoslut väntar säsongens tredje deltävling i GT4 Scandinavia. Förenade Bil, Blomstedt Arenram Racing och alla andra team i mästerskapet drar till Norrland för att inviga Dricecenter Arenas helt nya banan i Fällfors utanför Skellefteå.

– Det ska bli jäkligt spännande med en ny bana, och det blir lika förutsättningar för alla eftersom ingen har kört där tidigare. Jag har ju sett layouten och det kommer nog att bli bra racing, men samtidigt känns det lite spänt eftersom vi inte riktigt vet vad vi ger oss in på, konstaterar Söderström.

Oscarsson ser också fram emot besöket i Norrland.

– Det ska bli otroligt kul. Jag har sett lite videos och bilder på banan. Den ser otroligt rolig ut och jag hoppas det kommer mycket publik. 

Tidsschema GT4 Scandinavia

Drivecenter Arena, Fällfors, 14-15 juni

Fredag 14 juni

Kl 10.20: Test (60 min)

Kl 13.30: Kval (30 min)

Kl 18.00: Race 1 (60 min)

Lördag 15 juni

Kl 13.00: Warm Up (25 min)

Kl 18.00: Race 2 (50 min)

Förenade Bils BMW M4 före BAR:s Ginetta G55 GT4 i Anderstorp. Foto: Micke Fransson/teambild.se
Oliver Söderström. Foto: Micke Fransson/teambild.se
Oliver Söderström/Robert Serwanski, BMW M4 GT4. Foto: Micke Fransson/teambild.se
Nicklas Oscarsson. Foto: Jerker Johansson/JJ Media
Nicklas Oscarsson/Sebastian Arenram, Ginetta G55 GT4. Foto: Micke Fransson/teambild.se
Det har redan blivit flera pallbesök för Oliver Söderström och Nicklas Oscarsson i GT4 Scandinavia. Oliver har tre segrar så här långt. Foto: Micke Fransson/teambild.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *