Blomstedt Arenram Racing ställer upp med två Ginetta G55 i GT4-finalen på Mantorp Park 4-5 oktober. Jämte Nicklas Oscarsson och Sebastian Arenram kommer teamet att representeras av Fredrik Blomstedt och norrmannen Magnus Gustavsen.

Blomstedt Arenram Racing hade redan i vintras planer på ett tvåbilsteam i nystartade GT4 Scandinavia. 

– Men den förare jag skulle dela bil med hoppade av. Vi skulle kört den Ginetta G55 GT4 som vi nu tar hem från Italien till mig och Magnus, berättar Fredrik Blomstedt som verkligen ser fram emot att få debutera i GT4 Scandinavia.

– Äntligen. Jag har gjort ett par inhopp i Ginetta GT5 Challenge, där man kör Ginetta G40, den här säsongen, men man vill ju alltid köra bil med lite mer tryck också, säger han och ler. 

28-årige Blomstedt har en lång och gedigen racingbakgrund. Efter några framgångsrika säsonger i karting har han tävlat i många internationella formel-, sportvagns- och GT-mästerskap. 2017 var han tillbaka med besked i svensk racing och slutade trea i STCC i en Volkswagen Golf GTI TCR för Kristoffersson Motorsport.

I fjol körde Blomstedt Lamborghini Super Trofeo Europé men kraschade svårt och fick avbryta säsongen.

19-årige Oslogutten Magnus Gustavsen är ännu bara i början på sin racingkarriär. Fram till i fjol körde han karting, men i år har han gjort flera starter i Formula Nordic där hans bästa resultat är en heatseger i deltävlingen på Scandinavian Raceway i Anderstorp.

– Vi efterlyste en förare till vår andrabil i bland annat sociala medier för ett par veckor sedan och Magnus hörde av sig. Det här blir en ”invingningstävling” för honom i BAR, GT-bil och GT4 Scandinavia. Inför starten på Mantorp Park känns han både engagerad och taggad och år förhoppning är att Magnus ska tävla för oss även 2020 då vi siktar på att ha två, kanske tre, bilar i mästerskapet, säger Blomstedt.

BAR har en ganska tufft premiärår i GT4 Scandinavia bakom sig. Nicklas Oscarsson och Sebastian Arenram delar femteplatsen i Pro/Am-tabellen efter en säsong som innehållit både toppar och dalar. Tre andraplatser hittills vittnar ändå om hög kvalité, men ännu saknas en raceseger.

– Vi har varit nära några gånger och det vore magiskt om vi kunde få till det i säsongens sista tävling. Kan någon av våra bilar vinna ett av de avslutande heaten skulle jag bli överlycklig, säger Blomstedt. 

Bilen Blomstedt Arenram Racing har köpt är likvärdig med den G55:a teamet redan har. Bilen väntas anlända till Sverige på söndag eller måndag. Det är åtminstone beskedet Blomstedt fått av den italienska transportfirman som sköter frakten.

– Om vi hinner foliera den i våra färger får vi se. Annars får vi åka med den som den är – gul.

Blomstedt och Gustavsen kommer att tävla om placeringar och pokaler i finaltävlingen. Däremot får de inte några poäng. 

– Det beror bland annat på att de, med tanke på den sena anmälan, inte hinner få sina klassificeringar från FIA. Vi vill dessutom undvika att helt nya ekipage hoppar in i den sista tävlingen och tar poäng. Den rättigheten är i första hand för helårsanmälda eller de som kör flera tävlingar i mästerskapet, säger promotorn Leif Lindström.

BAR Arenram Racing är införstådda med, och har accepterat under villkor bil nummer 8 deltar i finaltävlingen.

Blomstedt Arenram Racing kommer med en andra Ginetta G55 GT4 till finaltävlingen i GT4 Scandinavia.
Foto: Jerker Johansson
Fredrik Blomstedt, som driver BAR tillsammans med Sebastian Arenram, får äntligen debutera i GT4 Scandinavia.
Foto: Jerker Johansson
Unge norrmannen Magnus Gustavsen, som körde Formula Nordic tidigare under säsongen, satsar på GT4 i säsongs-avslutningen på Mantorp Park.
Foto: Racefoto

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.