Det blir ett förarbyte i Ricknäs Motorsport i GT4-finalen på Mantorp Park. Jan West ersätter Philip Forsman och kör teamets Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport tillsammans med Håkan Ricknäs.

Ändringen innebär att bil #21 byter klass, från PRO/AM till AM, i säsongens sista deltävling.

– Det finns flera orsaker till förarbytet. En är att vi inte ligger så bra till i PRO/AM-tabellen. Hade vi gjort det hade jag och Philip förmodligen fullföljt säsongen, säger Håkan Ricknäs.

Jan West, 64 år, gör comeback i svensk racing. Senast han tävlade var 2012 då han körde Swedish GT och Carrera GT Cup i en Porsche 911 GT3 Cup (997).

– Men sedan den dagen har jag inte suttit i en tävlingsbil, säger han och låter oss förstå att det kanske inte hade blivit någon comeback om inte det varit för hans fru.

– När jag fick frågan av Ricknäs hetsade hon mig och sa kom igen nu.

På måndag tar West tävlingslicens och på onsdag kör han en test inför vad som väntar på Mantorp Park 4-5 oktober.

Många kommer säkert ihåg Jan West och hans team Westlife från de händelserika och framgångsrika säsongerna i  Porsche Carrera Cup Scandinavia 2007-2011.

– Första säsongen körde jag med Alx Danielsson, men redan året därpå, 2008, startade vi Westlife. 

Det nya teamets intåg gick ingen förbi.

– I depån bredde vi ut oss och såg till att ta dit gäster som köpte VIP-biljetter av oss. Det var så vi finansierade racingen till viss del. Så vi hade ett jäkla kalas i depån och där var det ingen som spöade mig, där vann jag, säger West, skrattar och tillägger:

– Ett tag kallade de oss till och med för Festlife. Vi hade öltält och jag sålde medlemskap till de andra teamen så även de kom med gäster. Jag tror de flesta tyckte det var rätt trevligt.

Men Westlifte lät inte bara talas om sig i depån. Teamet höll igång sex bilar som mest och bland de förare som representerade Westlife under de här åren märks bland annat Jan Brunstedt, ovan nämnda Håkan Ricknäs och Philip Forsman samt Jocke Mangs. Jans barn, Peter och Sophie tävlade också för familjeteamet, men det var Jan själv som nådde den största framgången genom att bli femma totalt i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2010. 

– Till och med det. Hur gick det till? frågar han sig och ler.

– Jag tog i lite, fick hjälp av Magnus Karlsson på Mtech och köpte bil för ändamålet. Jag fick stå på pallen som trea en gång det året, och det var målet – att stå på pallen, berättar han. 

Sista säsongen i PCCS var 2011. Årets därpå avrundade Jan West karriären med Swedish GT och Carrera GT Cup.

– Avslutningssäsongen var mer avslappnad, men innan dess var det en himla apparat med prylar och folk. Vi var aldrig under 30 personer när vi åkte iväg på tävling och hela somrarna försvann.

Nu gör West comeback på en nivå som passar honom bättre, men han lovar ingen fortsättning 2020.

– Även om det var intensivt när vi höll på hade vi förbannat kul. Jag har gjort det och är med i debatten, men jag kommer aldrig köra en hel säsong igen, säger han.

Fast riktigt säker är West inte för ni vi nämner att han kanske får blodad tand i sin comeback på Mantorp Park säger han:

– You never know. Sex helger på en säsong är inte mycket egentligen. Jag stänger inga dörrar.

I en vidare diskussion om en fortsättning slipper det dessutom ur honom:

– Jag litar inte på mig själv riktigt.

Sedan skrattar han gott igen. 

Det blir förarbyte i Ricknäs Motorsport på Mantorp Park. Jan West gör comeback och ersätter Philip Forsman bredvid Håkan Ricklnäs i teamets Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.
Foto: Micke Fransson/teambild.se
Jan West gör racingcomeback, men trots det gått sju år sedan han tävlade senast ser han – åtminstone enligt sig själv – exakt lika dan ut i dag som när den här bilden togs 2011.
Foto: Micke Fransson/teambild.se
Westlife, med Jan West som ägare och förare, var ett stående inslag i Porsche Carrera Cup Scandinavia säsongerna 2008-2011. Som mest hade teamet sex bilar i mästerskapet.
Foto: Micke Fransson/teambild.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.