Final på Mantorp Park 4-5 oktober. Där ska de första, historiska segrarna i GT4 Scandinavia koras. Men innan det är dags för den spännande avslutningen blickar vi tillbaka på premiärsäsongen för det nya mästerskapet. Vi har ställt några frågor till promotorn Leif Lindström som i sina svar ger en bild av 2019 och blickar framåt mot 2020.

• Det här är första gången GT4 står på egna ben i Skandinavien. Har det fungerat som planerat?

– Om vi redan nu räknar in finalen på Mantorp Park har mästerskapet lockat 18 bilar totalt. Snittet per tävling har varit i underkant 13 och det lite sämre än vad vi hade hoppats på. Nästa år är målet högre, 18-20 bilar. 

– Positivt är att vi lyckats intressera inte mindre än åtta olika bilmärken och 13 team. Totalt kommer 41 förare ha gjort minst en start i mästerskapet när målflaggan hängs ut efter det avslutande heatet på Mantorp Park lördagen den 5 oktober.

• Din syn på format och organisation?

– Vi har försökt följa det internationella så långt det gått. Men klassen tar upp mycket tid under helgerna och det är viktigt att vi levererar startande och bra race. Här ligger vi lite i underkant än så länge och behöver definitivt fler bilar nästa år.

– Organisationen tycker jag fungerat ganska bra. Vi har support från SRO och en representant från Emotag – som sköter alla data för GT4 “worldwide”. Därtill har vi haft egen race director och bra medarbetare när det gäller media, förarkontakter och kontroller.

• GT4 med olika bilmodeller handlar ju mycket om att balansera bilarna. Samt även i viss mån förarkombinationer. Hur har ni hanterat det?

– Balance of Performance (BoP) får vi av SRO och den har jag fullt förtroende för, eftersom dom har en enorm databank att hämta information från. Även teamen verkar nöjda med den delen.

– Att balansera förarkombinationer har däremot inte varit helt lätt. GT4 Scandinavia består av två klasser – PRO/AM och AM. I grunden hämtar förarna sina klassificeringar från FIA, men i ett litet område som Skandinavien är det många förare som inte FIA riktigt kan hantera. Helt enkelt därför att de inte tävlat internationellt och kört mästerskap som avgör deras “categorisation” (Guld/Silver/Brons). Därför kan en av FIA klassad Brons-förare ändå vara lika snabb som en Silver. Vilket har visat sig även hos oss.

– Vad SRO då kan göra är att lägga till “handicap weight” och/eller “handicap pit stop time” för att jämna ut mot de som är mer utpräglade PRO/AM-ekipage. På så vis kan två förare som egentligen borde vara Silver/Silver fortfarande tävla tillsammans.

• Men det här har inte helt och hållet tagits väl emot?

– De som “drabbas” är sällan nöjda men att det finns ett system för utjämning är avgörande för seriens framtid. Man ska komma ihåg att vi har bara PRO/AM och AM, till skillnad mot GT4 European som har en kategori där båda förarna får vara Silver. I sådana fall behövs inga åtgärder, men det är långt ifrån läge att lägga till en tredje klass i klassen. Möjligen kan det bli aktuellt den dagen vi närmar oss 25 bilar. 

• Några av invändningarna har handlat om att detta inte varit tydligt nog innan säsongen startade.

– Den kritiken är befogad även om det inte är en nyhet att GT-racing fungerar så här. Det är absolut inget vi hittat på här uppe i norr. Men vi har en lista över punkter som ska förbättras till 2020 och en av dem är att varje team ska veta alla förutsättningar innan de anmäler sig.

• Sportsliga nyheter inför nästa år?

– Till att börja med ska båda loppen varje helg gå över samma distans – 60 minuter. I år har det ena omfattat 50 min, förutom på Rudskogen där vi provade med lika långa. Sen är planen och ambitionen att få ett bättre tidsschema där allt avgörs under två dagar. Men helgerna omfattar fler klasser och det är ett pusslande att få ihop allt. Tekniskt är det SRO som avgör men där blir det inga eller små justeringar. Vi fortsätter med sex helger och hoppas ha en kalender klar inom kort. 

• Andra saker som ni vill utveckla?

– Det finns en lista som vi gradvis ska försöka beta av. Gemensam catering vid tävlingarna står högt upp. En annan är att utveckla det som förr handlade om TV, men där det idag finns så många andra plattformar. I år har SBF Play Live-sänt de svenska tävlingarna och en fråga är hur det kommer att se ut nästa år.

• GT4 Scandinavia kör ju på Pirelli-däck. Hur har deras intresse och support varit?

– Mycket bra. Eftersom alla SRO:s mästerskap tävlar på Pirelli finns en naturlig koppling för dem. Den Balance of Performance som SRO tar fram baseras också på att Pirelli används. Det är värt att notera att man har en lite svårare uppgift än i en ren enhetsklass, eftersom det handlar om bilar med olika vikter och dimensioner. Men i och med att det finns så många GT-mästerskap runt om i världen har Pirelli en stor databas att luta sig mot.

Leif Lindström.
Foto: Jerker Johansson
GT4 Scandinavia har lockat 18 bilar och 41 förare under premiärsäsongen.
Foto: Micke Fransson/teambild.se
Foto: Micke Fransson/teambild.se
Pirelli har levererat däcken till teamen i GT4 Scandinavia.
Foto: Jerker Johansson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.