Efter knäoperation och ett års rehabilitering är Christian Hobohm klar för racingcomeback. Han gör det i GT4 Scandinavia där han i sommar ska dela en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport med italienaren Matteo ”Babalus” Santoponte.

– Jag ser extremt mycket fram emot att tävla igen, säger Hobohm.

Christian Hobohm och Matteo ”Babalus” Santoponte är tämligen välkända i svensk racing. Med sin Ferrari 458 Challenge har de under flera säsonger varit en uppskattad duo i Swedish GT. Och framgångsrik. Hobohm och ”Babalus” har vid flera tillfällen fått kliva upp på prispallen för sina insatser.

– Att komma på pallen är alltid roligt, konstaterar Hobohm och signalerar med det uttalandet att pallen är målet även 2020. 

Hobohm och Santoponte möttes för första gången 2013. Året efter debuterade racingentusiasten från Sverige och den italienske racingstjärnan och förarcoachen i Swedish GT.

Även om han tidigare ”fuskat” lite med bland annat historisk racing betraktar Hobohm 2014 som sin första, riktiga säsong inom racingen. Genom samarbetet med ”Babalus” och starten i Swedish GT förverkligade han en mångårig dröm.

– Vid 59 års ålder gjorde jag min riktiga racingdebut. Det var ett oändligt stort mål och tack vare Matteo fick jag mycket träning och byggde upp en känsla för bilen, berättar han.

Sedan den säsongen har Hobohm och ”Babalus” gjort flera säsonger i Swedish GT parallellt med satsningar i Ferrari Challenge Europé. 2015 vann ”Babalus” sin klass, Trofeo Pirelli, i världsfinalen på Mugello och Hobohm tog målflagg som mycket nöjd 21:a i ett startfält på 37 bilar.

– Ett resultat jag betraktar som ganska hyggligt med tanke på min sena debut, säger han med stolthet i rösten.

Hobohm och ”Babalus” har hittills varit starkt förknippade med Ferrari. Lagom till debuten i GT4 Scandinavia blir det märkesbyte. Den bil som Lights2Flag med Ricky Rasenius som teamchef ska driva åt duon är nämligen en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.

Det finns många skäl till det valet: starkt varumärke, stor attraktionskraft för sponsorer och racingentusiaster.

– Men hela utgångspunkten för vårt val av bilmärke är att jag vill förverkliga drömmen att köra Porsche. Jag har haft flera Porsche gatbilar och jag har alltid velat köra Porsche även i tävlingssammanhang, säger göteborgaren som sedan fyra år tillbaka bor i Stockholm. 

Christian Hobohm ser verkligen fram emot återkomsten till svensk racing i allmänhet och GT4 Scandinavia i synnerhet.

– Det är otroligt roligt att det blev ett GT4-mäserskap i Sverige och att första säsongen blev så lyckosam. Jag ser en stor utvecklingspotential i GT4 Scandinavia, säger Hobohm, som lovar att han kommer bättre tränad än någonsin till säsongsstarten på Ring Knutstorp 15-16 maj.

Efter knäoperationen har Hobohm verkligen legat i. Rehabiliteringsträningen har bland annat inneburit att han gått ner 30 kg.

– Jag är 64 år men känner mig i bättre form nu är när jag fyllde 50. Det är inte så tokigt, konstaterar han. 

Christian Hobohm är tillbaka i svensk racing. I sommar kör han GT4 Scandinavia tillsammans med italienaren Matteo “Babalus” Santoponte.
Foto: Daniel Ahlgren
Hobohm/Babalus är starkt förknippade med Ferrari, men i sommar blir det märkesbyte.
Foto: Jerry Karlgren
Det är i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport Hobohm och Santoponte göra entré i GT4 Scandinavia till våren.
Den svensk-italienska duon Hobohm/Babalus (t.h.) från Lights2Flag har stått på pallen tidigare i svensk GT-racing.
Foto: Daniel Ahlgren
Snabba fakta om nykomlingarna i GT4 Scandinavia.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *