I likhet med andra serier och mästerskap har GT4 Scandinavia gjort ett ofrivilligt uppehåll på grund av Corona, men nu planeras för en sen start av säsongen. Fyra helger står på agendan med inledning på Gelleråsen Arena i augusti, därefter Skellefteå två veckor senare. Mantorp Park och Ring Knutstorp i början av oktober avslutar året.

Ingvar Mattssons Ferrari i Anderstorp – Foto: Bengt-Åce Gustavsson – Racefoto

Formatet är detsamma som förra året med två deltävlingar varje gång, där båda innehåller obligatoriska depåstopp med möjlighet att byta förare. Men det blir en viktig skillnad jämfört med i fjol och det är att en klass till bjuds in att tävla. Kategorin kommer att få namnet GT Challenge (GTC) och är öppen i första hand för Challenge-bilar från Ferrari och Cup-bilar från Porsche.

– En nödvändig åtgärd, säger klassens promotor Leif Lindström. Vårt koncept tar upp mycket tid under en helg och då krävs bra startfält. Något GT4 ensamma inte klarar av i nuläget.

Exakt hur många GTC-bilar som kommer till start är inte klart, men mycket talar för att det kan bli upp mot 6-8. Detta tillsammans med ungefär lika många GT4 innebär att GT-klassen ser ut att bli riktigt välfylld.

– De flesta svenska Ferrari-team kör normalt utomlands – i Ferrari Challenge Europe. Men i likhet med andra internationella tävlingar har allting antingen ställts in eller flyttats fram. Nu får alla chans att tävla på hemmaplan, vilket är mycket enklare med nuvarande restriktioner för resor. Vi får hoppas att även några Porsche hittar till GT-serien. Det finns gott om sådana, vilka inte tävlar i Carrera Cup men som passar in här, berättar Leif Lindström.

Redan 2011 startade Lindström Swedish GT som hela tiden innehöll två eller till och med tre klasser. Ett upplägg som fortsatte sedan STCC AB tog över klassen 2015.

– De första åren bjöd på fina och jämna kamper mellan Porsche- och Ferrari-bilar i stora klassen. Redan 2013 hade vi GT4 som separat kategori där man tävlade tillsammans med dåvarande GTA. Så på sätt och vis går historien igen.

Två månader återstår innan årets sena premiär och allt eftersom förarkombinationer blir klara, kommer de att presenteras här. Räkna med en del intressanta namn och många spännande och extrema bilar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *