
GT-teamen har beslutat att nöja sig med tre helger detta Coronadrabbade år. Premiär på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga den 15-16 augusti och sen ett uppehåll till Mantorp Park 2-3 oktober, som följs veckan därpå av Ring Knutstorp.
- Ett minst sagt annorlunda år, säger seriens promotor Leif Lindström. Vi har bestämt att starta upp på Gelleråsen trots att vi vet att det blir få deltagare där. Sen blir det ett ganska långt uppehåll till Mantorp Park och allt talar för att vi då har ett riktigt bra startfält.
GT4 har det tufft att stå på helt egna ben detta år och därför har en klass för Challengebilar lanserats. Det innebär att vi åter kan få se snabba Ferrari 488 och Lamborghini Super Trofeo. En vanlig mix ute i Europa.
- GT4 som tävlar helt på egen hand finns egentligen bara i Frankrike och Tyskland, förutom Euroserien. I stora länder som England och Italien kör GT-klasserna tillsammans och prisbedöms separat, precis som vi kommer att ha det hos oss senare i höst.
Konceptet i övrigt följer samma upplägg med längre lopp innehållande obligatoriska depåstopp och möjlighet att dela bil. Ett format som är en viktig del i GT:s så kallade DNA.
Förare och team kommer att presenteras på denna sidan den närmaste tiden.
