Nu är det klart att GT4 klassen får ytterligare ett bilmärke till Gelleråsen. Bilen är fransk och heter Alpine A110 GT4. Racevinnaren Otto Gullberg bildar tillsammans med nybörjaren Daniel Nilsson ett PRO/AM-par.
Långvariga samarbeten är avgörande inom racing. När Otto Gullberg (numera en välkänd och framgångsrik racerförare) var 15 år och sökte en sponsor i hemstaden Alingsås träffade han Daniel Nilsson för att presentera sin satsning. Daniel arbetade då som säljare av bland annat Renault på den auktoriserade återförsäljaren Bil-Nilsson i Alingsås. Då inleddes ett samarbete som än idag är aktivt och som denna säsong genererat en satsning i GT4 Scandinavia. Otto kör i PRO-kategorin medan Daniel kör som AM-förare, vars familjeföretag har varit en given samarbetspartner i Ottos karriär.
Daniel har ett stort intresse för motorsport men har själv aldrig tävlat på elitnivå inom svensk racing tidigare. – Jag har kört lite gokart, några trackdays, på det hela är jag en nybörjare, säger Daniel och fortsätter. Vi har inlett säsongen med några testdagar för att utvärdera och förbättra både mig själv och bilen. Vi har några körtekniska saker att arbeta med, vi vet var tiden sitter jämfört med Otto. De tider vi presterat på test står sig förhållandevis bra, men det är stor skillnad mellan test och racehelg då man ska hålla ihop det.
Otto, som visserligen vann mästerskapet Swedish GT 2018 och tog flera racevinster i GT4 Scandinavia 2019, är ödmjuk inför årets satsning. – Vårt fokus är att maximera teamets prestation varje tävling, hur långt det räcker får framtiden utvisa. Projektet är på sätt och vis ett skolboksexempel på hur GT4 kan fungera där Daniel som nybörjare inom racing utvecklas med support av teamet till att bli en så kallad FIA-kategoriserad bronsförare och därmed kunna tävla i AM-kategorin i ett GT-mästerskap. Det saknas dock raceerfarenhet och kan därför ta flera tävlingar innan vi når vår fulla potential.
Det finns inte många Alpine A110 GT4 utanför Frankrike. Bilen visade bra fart i GT4 i Europa under 2018 när den lanserades, men fick till 2019 lite bakslag i ”BoP” (Balance of Performance, som ser till att alla bilar tävlar på jämlika villkor). Alpinen är sedan dess den bilmodell som bland annat fått mest ökad höjd (markfrigång) och adderad ballastvikt av samtliga GT4-bilar. Otto förklarar att Alpinen på grund av aktuell BoP därför kan upplevas som lite svårkörd och ställer krav på föraren att provocera fram den rotation som behövs i en kurva, utan att överköra bil och däck.
Teamet är i huvudsak detsamma som tidigare med huvudansvarig mekaniker, race-ingenjör och data-ingenjör men drivs i år i samarbete med Bil-Nilssons medarbetare som deltar under såväl tävlingshelg som däremellan med bland annat service. – Det är OTTO Racing som har både erfarenhet och kompetens för att driva en racingsatsning. Det är ju också det som gör satsningen så bra just för GT4. Enligt FIA och SRO så är GT4 tänkt som en PRO/AM klass där en sådan här lösning är perfekt, säger Daniel och fortsätter: – Familjeföretaget har arbetat med Renault sedan 1966 och relationen till Alpine och Renault Sport har alltid varit stark. Även om vi fått följa bilarna på distans i många fall. Det är i år 50 år sedan Ove ”Påven” Andersson vann Monte Carlo Rallyt 1971 i just en A110. Därmed extra roligt för mig att bilen får rulla på svenska banor i år.
Bil-Nilsson tillsammans med Rent Control, som tillhandahåller system för uthyrning, utgör grundbultarna tillsammans med OTTO Racing. Den 20:e augusti på Gelleråsen börjar det första officiella deltagandet i GT4 Scandinavia säsongen 2021 och därmed det delvis nya teamets första prövning.”
