Resultatet av Race 1 i GT4 Scandinavia på Anderstorp var allt annat än klart när bilarna passerat mållinjen. Men vi börjar från början.

Toyotan med Emil Skärås startade i pole med Otto Gullberg och Daniel Roos strax efter. Men i GT4 kan allting hända.

På prispallen efter racet stod Hasse Holmlund och Emil Skärås överst efter att ha kört sin Toyota Supra GT4 först över mållinjen. Som tvåa stod Joakim Walde och Victor Bouveng, BMW, Lestrup Racing Team och som trea stod Daniel Nilsson och Otto Gullberg, Renault, OTTO Racing.

Men detta var något som skulle justeras både en och två gånger då det egentligen var Alfab Racing med Erik Behrens och Daniel Roos som skulle stått på tredjeplatsen trots ett tidsstraff på 10 sekunder och Otto Racing på fjärde.

Men det var inte slut på det röriga där. Först fick Joakim Walde och Victor Bouveng, Lestrup Racing Team, 31 sekunders tidsstraff på grund av att deras pit stop var en sekund för kort.

Sen kom de riktiga överraskningen. Vid analys av motordata, som görs efter varje pass, upptäcktes en differens i begärt och uppmätt turbotryck på Toyotan (Hasse Holmlund och Emil Skärås). Emotag, SRO och TMR (som tillverkar Toyota Supra GT4) har tillsammans under lördagskvällen och natten undersökt problemet och hittat att orsaken är felaktig data till en sensor. Detta är ingenting som kunden kan ha upptäckt eller påverkat. Detta innebar att bil nummer 29 inte har lyckats efterleva den BoP som den har tilldelats. Toyotan diskvalificerades därmed från Race 1.

TMR och SRO beslutade att för att kompensera för det höjda turbotrycket behöver Toyotan antingen köra med silver powerstick eller addera 35 kilo i bilen till Race 2.

Slutgiltigt resultat från Race 1 GT4 Scandinavia hittar ni här


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *