565 varv körda under 24 timmar när den svenska kvartetten med Emil Persson i bilen rullade över mållinjen. Emil Persson, Gustav Bergström, Henrik och Patrik Skoog vann sin klass 992-AM hela 8 varv före silvermedaljörerna.

Bil 929 tog tidigt kommandot i klassen och såg aldrig bakåt. Starka insatser av alla förarna gjorde att bilen var i ledning i stort sett hela racet.

Bil 928 med svenskarna Daniel Ros, Erik Behrens, Hans Holmlund och Tommy Gråberg hade en betydligt svårare resa när de redan efter en timme blev påkörda under inbromsningen till kurva 1. Det resulterade i punktering vänster bak och tappad tid på banan. Senare på kvällen visade sig oturen igen när de blev påkörda ytterligare en gång, denna gång lite hårdare och bilen fick stå inne i depån en lång stund för att byta delar i bakvagnen. Väl ute på banan var bilen nere på sjunde plats. Därifrån började dock en heroisk upphämtning. Under natten så kom flytet i gång och de passerade bil efter bil. Efter 550 varv och en riktig comeback så tog de en välförtjänt tredjeplats i klassen.

Inte mindre än tjugotvå ”Code 60”, som innebär virtuell safety car, eller gulflagg kring hela banan gjorde det till ett av de mest incident-fyllda loppen i racets historia. Med närmare 80 bilar på banan var trafiken många stunder en mardröm och många av deltagarna kunde jämföra det med Nürburgring på svårighetsskalan.

Bil nr 10 i GT3-klassen med Joel Eriksson klättrade tidigt upp från sitt mediokra kval till en 16:e plats totalt och åtta totalt i GT3-klassen.

Vann totalt gjorde en Audi R8 LMS GT3 med teamet MS7 by WRT med Mohammed Al Saud, Axcil Jefferies, Christopher Mies, Dries Vanthoor och Thomas Neubauer bakom ratten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.