Racerapport från Anderstorp

 
Race 1, där PRO förarna startar, började med att Victor Bouveng från sin Pole Position var först in i kurva ett, tätt följd av Emil Skärås och Fredrik Danner.
Efter problem med elektriska spöken i ALFAB McLaren-bilen som gjorde att de helt fick avstå från kvalet igår, så startade de sist. Dock var Daniel Roos snabbt uppe på fjärde plats efter ett par varv. De tre främsta bilarna gjorde ett ryck men Roos fällde ner visiret och närmade sig stadigt de framför. Under tiden så gjorde Emil Skärås en omkörning för första plats på Victor Bouveng och lyckades komma förbi.
Vid depåstoppet var det alla tre PRO/AM-paren först med Toyota i topp före BMW på andra plats och McLaren på tredje.
I AM/AM klassen ledde Fredrik Danner stort då Ricknäs och Bard hade haft en sammanstötning i kurva ett som resulterade i att Bard snurrade. Det skulle visa sig att de inte skulle bli sista gången de två bilarna var ihop.
Depåstoppen rullade igång och BMWn tappade lite tid i depån medans både Toyotan och McLaren gjorde bra stopp. Erik Behrens, som tog över McLaren-bilen vid depåstoppet, hade bestämt sig. Han skulle vinna detta racet. Han jagade i kapp och förbi Joakim Walde i BMW´n och sakta men säkert gick han ikapp Hans Holmlund som nu tagit över i Toyotan. När det återstod 10 minuter av racet så gjorde Erik en fin omkörning och gick förbi Holmlund upp i ledning och så gick de i mål.
I AM/AM blev det stor dramatik när Patrik Skoog dök på insidan in i sista kurvan på Calle Ward, de bilarna som hade kolliderat i första delen av racet. Skoog tog stöd på Wards bil men det resulterade i att Skoog var tvungen att bryta. Det var dock aldrig någon tveksamhet om vem som skulle vinna nu med Per Andersson som tog den avlutande delen i Eken Motorsports Mercedes AMG GT4. Tvåa blev Ingvar Mattson och Marius Paulsen och trea Calle Ward och Håkan Ricknäs.
 
AM-förarna tog starten i dagens andra race. Direkt tog Hans Holmlund, från andra startruta, starten på utsidan in i första sväng. Sedan kopplade han ett stadigt grepp om förstaplatsen även om de bakomvarande aldrig var särskilt långt ifrån. Erik Behrens gjorde också en bra start från sista plats och var uppe på femte plats tidigt och kunde hänga på kvartetten Holmlund, Skoog, Walde och Danner. Patrik Skoog som hade pole, hade nu bra fart och lyckades närma sig Holmlund innan det var dags att gå i depå.
 
Tidiga depåstopp på alla PRO/AM-ekipage gjorde att Patrik Skoog ledde racet innan depåstoppen var klara. Efter depåstoppen så var Toyotan i topp och hade en bra lucka ner till resterande.
 
BMW:n med Walde/Bouveng och McLaren med Behrens/Roos, som var tvåa respektive trea, fick drive through-straff för att haft för snabbt depåstopp. Detta gjorde att Toyotan såg ut att gå mot en säker seger. Men med en kvart kvar så lossnar ett bakhjul och de tvingas bryta racet. Detta gjorde att BMW:n med Victor Bouveng kunde gå i mål som segrare i PRO/AM.
 
I AM/AM blev det spännande in på metern. Bard hade en betryggande ledning och ledde hela racet ett tag. Dock började Per Andersson knappa in mer och mer och in på sista varvet hade han möjlighet att sätta in en sista attack och det skiljde inte många centimeter mellan bilarna när de passerade mållinjen. Men Bard gick segrande ur striden och Bard/Skoog tog årets första seger.
 
Resultaten hittar du på

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.