En helt fantasisk vecka på Spa-Francorchamps

Fria träningen

Den först fria träningen såg tyvärr en av våra deltagare Gustav Bard i muren efter att en konkurrent bromscheckat honom. – Han accelerade iväg och för ett ögonblick tittade jag ner på däckstrycken, när jag tittade upp igen så stod han mitt i vägen, nästan stillastående. Så jag fick kasta bilen åt sidan för att inte köra på honom. – Säger Gustav
 
Konkurrenten fick reprimander för sin körningen men tyvärr var skadorna så stora på räcket att hela passet blev rödflaggat och inställt.
 
Den andra fria träningen på Spa-Francorchamps började precis som den första, med rödflagg, men banan blev snart grön och äntligen fick förarna värdefulla varv på banan.
Med 55 bilar samtidigt blir det lätt lite stökigt att få till ett fritt varv.
 
Daniel Roos var den som visade fart först och trots många omkörningar på sitt snabbaste varv så var Alfab McLaren #288 uppe på femte plats av alla när halva passet passerat.
 
Dock så började GT4 Europe-teamen komma upp i hastighet mot slutet och snabbast av GT4 Scandinavia bilarna blev Alfab teamet som slutade på en 18:e plats med en tid på 2:32.082 i det stenhårda startfältet.
Många av förarna rapporterade överstyrt i de snabba partierna på banan vilket gör det svårt att våga hålla nere gasen på kritiska ställen på banan.
Eau-Rouge – Radillion är ett typiskt parti där man måste ha självförtroende och lita på bilen, annars tappar man mycket hastighet i utgången som påverkar sektor 1-tiden mycket.
 
Gustav Bard, Patrik Skoog och Raceteam Gelleråsen kämpade långt in på natten, efter kraschen på första träningen, med en lånad bil för dagens tävlingar.
Det kommer vara en kamp mot klockan för att hinna få den genom besiktningen och godkänd för att delta i kvalet.
 

GT4 Scandinavia håller hög klass i kvalet på Spa-Francorchamps.

Efter kvalet på Spa-Francorhamps kan vi lugnt säga att flera team och förare från GT4 Scandinavia håller hög klass även här bland GT4 European Series.
 
I Pro-kvalet som inledde var Daniel Roos – Alfab McLaren, och Emil Skärås – Toyota Gazoo Sweden, bra med i den totala listan.
P18 totalt och pole i GT4 Scandinavias Pro-kval gick till Daniel Roos.
Tätt bakom (0,011s) hittar vi Emil Skärås, totalt 21:a. Viktor Bouveng var trea av scandinaviaförarna på en total 33:e plats.
 
I Am-kvalet var det Fredrik Danner – Eken Motorsport, som tog pole före Håkan Ricknäs – RMS, och Gustav Bard – Raceteam Gelleråsen by AFR.
Kval nummer två (AM) var det Per Andersson i Eken Motorsport Mercedes AMG GT4, som inledde starkt och blev totalt 19:e och pole i AM-klassen.
Detta efter en stark körning och denna banan verkar passa honom.
 
Tvåa bakom honom var Calle Ward i RMS Mercedesen. Dock blev han under passet påkörd i bus-stop-chikanen.
En ratt som stod snett och ändrade toe-vinkel höger bak blev konsekvensen.
Trea blev Patrik Skoog som i och med kraschen igår inte fått något flygande varv på banan innan kvalet. Dock så blev teamet bestraffat för en depåförseelse som gör att de får starta sist imorgon.
 
I Pro-Am så var det Erik Behrens i toppen och 22:a totalt, med Hans Holmlund på andra plats och på tredje plats nykomlingen till serien, Tommy Gråberg, i den andra Toyota Supran.
 

Race 1

54 bilar kom dundrandes över startlinjen i Race 1.
Först av GT4 Scandinavia-bilarna var Daniel Roos som startade mer ett högt tempo och plockade bil efter bil.
Emil Skärås i Toyota Gazoos Supra GT4 plockade också platser från sin 21:a startposition.
 
Daniel Roos var uppe på en total 8:e plats i det stenhårda GT4 Europe innan depåstoppen.
”Jag kunde nog varit lite tuffare tidigare i racet, visat armbågarna, då hade jag nog varit topp 5 totalt innan stoppet. Det var ett riktigt kul race!”, säger en glad Daniel Roos.
 
Emil Skärås låg 12:a en kort stund innan fler och fler bilar började ta sina obligatoriska depåstopp.
Bakom hade Viktor Bouveng hållit tredjeplatsen i Pro-Am men Lukas Sundahl, ledaren i Porsche Carrera Cup, körde också upp sig starkt genom fältet.
 
Depåstoppen klarades av smärtfritt för alla GT4 Scandinavia-team.
Efter depåstoppen så körde nu Hans Holmlund ikapp Erik Behrens i Alfab McLaren och han försökte sätta in en attack direkt men det hårda tempot hade tagit hårt på däcken och han fick backa av.
 
Över mållinjen var de totalt P12 och P13 och etta och tvåa i Pro/Am klassen i GT4 Scandinavia.
I klassen GT4 Europes Pro/Am hade paren varit 4 och 5 totalt, vilket visar vilken oerhört stark klass vi har i Scandinavian. Trea, efter en väldigt stark avslutande insats, var Marius Solli Poulsen som körde in bilen på en tredje plats.
 
I Am/Am ledde länge Eken Motorsports Fredrik Danner. Bakom honom låg Håkan Ricknäs och Gustav Bard och hade en bra fight om andra och tredje.
 
Efter depåstoppen tog Per Andersson över men efter en snurrning så kom nu Calle Ward i RMS Mercedes AMG GT4 ikapp och om.
Calle som hade ett starkt tempo hela stinten imponerade stort.
 
Bland alla hjältar så måste vi också nämna Raceteam Gelleråsens fullkomligt enorma insats att få en ny bil klar och genom besiktning efter kraschen från fria träningen och att duon Patrik Skoog och Gustav Bard kom i mål på en tredje plats i dagens race var de väl värda efter allt slit.

 

Dubbelt Toyota i Pro/Am och dubbelseger för RMS i Am/Am!

 
Racing är inte alltid rättvist och tyvärr fick båda mästerskapsledarna känna på detta redan i kurva 1 på första varvet.
 
En ovanligt naiv inbromsning av en konkurrent orsakade en kedjereaktion som slutade i att både Per Anderssons – Eken Motorsport – gula Mercedes och Erik Behrens i Alfab McLaren stod still med skador i La Source.
 
I det övriga fältet så var över 15 bilar involverade.
Bakom så letade Hans Holmlund luckor mellan alla delar och bilar, och tjänade såklart många placeringar.
”Vi gjorde lite setupförändringar som gjorde bilen bättre från igår och lyckades nyttja det i racet.
Sedan var det såklart gynnsamt för oss när det blev stökigt in i första sväng. Jag tror jag låg på 15-16:e plats när jag lämnade över till Emil vid depåstoppet, vilket jag såklart var supernöjd med”, säger en smått lyrisk Hasse Holmlund.
 
I Am/Am ledde detta till att Calle Ward nu låg först och hade en bra hastighet och plockade många platser.
Efter depåstoppet försvann även Gustav Bard efter att ha nuddat räcket och fått ett trasigt toe-stag höger bak.
Den incidenten ledde till en safetycar-period där fältet återigen blev samlat.
Bakom Emil Skärås så hade nu nya zeeländaren Harry McDonald gjort stora framsteg i den andra Toyota Gazoo Racing Sweden-bilen och var nu uppe på en andraplats i Pro/Am.
 
Victor Bouveng och Joakim Walde i M-Bilar Group Racing i sin tur hade fått punka men nu bytt däck och låg på en tredje plats.
 
Det såg ut som att racet skulle avslutas under safetycar men till slut så blev det grönt och det blev ett varv att försöka göra något åt sin position.
Emil Skärås och Harry McDonald tog målflaggan som etta och tvåa i Pro/Am med Victor Bouveng på tredje.
I Am/Am så körde Håkan Ricknäs som vinnare och avslutade en bra helg för RMS teamet med vinst i både Race 1 och Race 2.
 
Efter en helt fantastisk vecka på en underbar bana med fint väder, nya rekord och med mycket starka skandinaviska prestationer i ett stenhårt startfält är det något vi stolt bär med oss under resten av säsongen i GT4 Scandinavia

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.