GT4 på djupet – del 2 framgångssagan

Framgångssagan GT4 fortsätter att växa. Sedan 2007 har GT4 utvecklats enormt mycket. Biltillverkarna Mercedes, BMW, Toyota, Porsche, Audi, Ford, Aston Martin, Nissan, Ginetta, Chevrolet, Lotus, KTM, McLaren och Alpine tillverkar bilar för GT4-reglementet samt några till som tittar på att komma in i klassen. GT4 Scandinavia tillsammans med GT4 Europe slog rekord i antal startande på Spa-Francorchamps i somras med hela 55 bilar på startplattan. Det är ett stort intresse för klassen i alla länder som GT4 kör i. Tyska, Franska, Italienska, Belgiska, Franska, Spansk/Portugisiska, Brittiska, Amerikanska, Asiatiska och Australiensiska samt Skandinaviska mästerskap utgör grunden i GT4 globalt som gör att det finns gott om bilar att köpa och ett bra andrahandsvärde på bilen när du vill sälja.

Till 2023 ser vi bland annat McLaren, BMW, Toyota, Lotus och Ford med nya modeller till GT4. I GT4 Scandinavia ryktas det redan om att vi får se några av dessa på startlinjen nästa år. När många klasser i Skandinavien har svårt med deltagare så ser GT4 Scandinavia ut att gå åt andra hållet.

GT4-bilar är alltså bilar från tillverkarnas fabriker och inte en siluett-bil där man tar en kaross och sätter på ett annat chassi. Det är också bilar som biltillverkarna har utvecklat och testat fram komponenter på, alltså inget som någon lokal aktör gör. Där finns därmed motorsportens grundpelare; se bilen vinna på söndagen och åk och köp bilen på måndagen. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *