GT4 på djupet – del 6 FIA´s kategorisering för förare hur funkar det?

Globalt finns ett system från FIA som kategoriserar förare in i de olika kategorierna brons, silver, guld och platinum. Varje förare bedöms på kriterier ålder, tidigare resultat och på deras varvtider generellt. Varvtider från varje race samlas in av FIA för bedömning.

Rent generellt kan man säga att är man under 30 år gammal och har kört någon Formel-bils klass eller Go-kart på hög nivå så rankas man som silver eller högre. I GT4 har man historiskt kört tre olika klasser, Silver, Pro/Am och Am/Am. I GT4 Scandinavia körs de två klasser, nämligen Pro/Am och Am/Am. Pro/Am definieras av en silver eller högre klassad förare tillsammans med en brons-kategoriserad förare. Am/Am är således två bronsförare tillsammans.

För att veta vad man har för kategorisering behöver man fylla i en ansökan på FIA Driver Categorisation officiella hemsida. Efter någon vecka får man veta vad resultatet blev.

Till 2023 sker det också lite förändringar i systemet, en del silverförare kommer bli klassade som guld. Framför allt de som vunnit mästerskap i karting eller formelbilar. Eller de som har racing som huvudsyssla, professionella racerförare. Detta för att sprida ut förare mer jämlikt över de olika kategorierna, historiskt sett har det varit en väldigt stor del som har varit klassad silver jämfört med de andra.  

Lite kuriosa är att Marcus Ericsson som vann Indy 500 2022 är klassad som platinum, och är en av tre som har den statusen från Sverige. Kan du gissa vilka de andra två är?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *