Spektakulärt kval på Spa-Francorchamps

Första kvalet rullade i gång 11:30, det så kallade Pro-kvalet. Med 60 bilar ute på banan var det en utmaning att få rena varv. Daniel Roos satte en tid som var bra nog för topp 15 men fick tiden struken för ”track limits”. Ytterligare trafik och en track limits-förseelse till gjorde att Daniel slutade 34:a totalt, och fjärde plats i Pro/Am klassen. Vilket lämnar Alfab McLaren med mycket arbete att göra i racet. Men vi har ju sett Roos vinna placeringar förr.

En som däremot studsade tillbaka och gjorde en stark insats var Emil Skärås. 14:e bil totalt och snabbaste Toyotan var imponerande, och efter allt strul tidigare i veckan så kändes nog detta riktigt bra för hela Toyota Gazoo Racing Sweden teamet.

”Jag ville göra ett varv som verkligen var godkänt först och jag lyckades hamna med en grupp bilar som körde ungefär lika fort. Det fanns såklart några tiondelar till men man har bara ett och halvt varv med ”peak” i däcken här. Så på andra varvet fanns det inte tillräckligt mycket kvar i dem för att göra ett riktigt bra varv”, säger en lättad Emil Skärås.

Tvåa i Pro/Am var Otto Gullberg som gjorde en bra insats och landade på en fin 21:e plats totalt. Gullberg har gjort stora steg förarmässigt ju längre veckan har gått. En stor framgång också för Otto Racing team som gör sitt bästa kval för året.

Trea i Pro/Am hittar vi Victor Bouveng i M-Bilar Racings BMW M4. Victor gjorde också en stabil insats och var tidigt uppe högt upp i resultatlistan men hade också lite strul med strukna varvtider.

I Am/Am var det Gustav Bard som drog det längsta strået, även om han hade problem med trafik och hade ett mycket bättre varv på gång som tyvärr grusades när bilar framför köade upp sig i slutet av varvet för att få fri luft framför. ”Det viktiga är ju såklart att vi är framför Ricknäs Mercedes”, säger Gustav Bard.

Andra kvalet började med att Joakim Walde fick släpp ut ur kurva 5 och var när att rädda bilen men tyvärr blev det kontakt med däckbarriären och ett tidigt slut på Joakims kval. Rödflaggen kom ut och alla bilar fick åka in i depån medan man tog hand om BMW:n. I samband med rödflaggen så misstänktes att Niclas Hagberg i bil #229 kört för fort, vilket domarna tittade på med friade honom då flaggan kom upp precis när han var i Eau Rouge och där är inte ett ställe man bör tvärnita på.

När det väl blev grönflagg igen så var det Calle Ward i RMS Mercedes som snabbt var ute och satte bra tider och gjorde den snabbaste tiden av alla skandinaviska ekipage. Etta i Pro/Am var Hans Holmlund i Toyota #290 med Erik Behrens i Aflab McLaren på andra plats och Daniel Nilsson i Otto Racings Porsche på tredje.

I slutet av passet blev det en incident mellan Daniel Nilsson #204 och #255 Mikael Brunnhagen, vilket ledde till lite plåtskador och incidenten ska utredas av domarna.  

Race 1 börjar 18:40!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *