Del 4: Team

När man tar sina första steg in i racingvärlden är det oftast kompisar och familjemedlemmar som utgör ditt team. Det finns fördelar och utmaningar med detta. Oftast är en det en kostnadsfråga medan man bygger sin satsning. Efterhand kanske man har råd att ta in en ingenjör eller rådgivare när man tävlat en stund.

Det är smart att dela upp rollerna i ditt team redan från början även om det är litet. En teamchef (oftast föraren själv i början), en som har ansvar för bilen -raceingenjör eller förste-mekaniker. Samt en mat- och trivselansvarig. Även om alla gör lite av varje så är det lättare att axla ansvar och växa med uppgiften om det är uttalat vilken roll som varje person har.

När teamet växer så kanske man lägger till roller som däckansvarig, data-analytiker, andra- och tredjemekaniker. Ett större team kan även bestå av en sponsor- och PR person, och någon med ansvar för sociala medier och fotografering etc.
Det är lätt i ett tidigt skede att som förare bli lite vimmelkantig av alla olika uppgifter som ska göras och då är det bekvämt att komma in i ett redan färdigt team där roller och ansvar redan är fördelade.

I Sverige har vi en historia av duktiga och professionella team i olika klasser som kan hjälpa dig på olika sätt. Med allt från en tältplats till fullservice. Det finns motorsport- och fordons-gymnasium för att hitta mekaniker och vi har ett antal väldigt duktiga raceingenjörer och data-analytiker. Dessa hittar du dock oftast genom kontakter inom sporten eller på relevanta högskolor.   

Du hittar team via social media eller deras egna hemsidor. Du kan även kontakta klassen du vill köra så har de en lista på olika team som kan hjälpa dig.      

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *