GT4 Scandinavia i fokus: Bilar, banor, klasser
GT4-racing har blivit en av de hetaste kategorierna inom europeisk motorsport. I den nordiska regionen förde GT4 Scandinavia spännande racing till banor över hela Sverige, Norge och ibland ännu längre bort. Låt oss titta på vad som gjorde denna serie framgångsrik – från bilarna och banorna till människorna bakom den.


Serieöversikt
Nyckelfakta | Detaljer |
---|---|
Grundad | 2019 |
Status | Vilande (sedan januari 2024) |
Lopp per helg | 2 |
Längd på lopp | 50-60 minuter plus ett varv |
Klasser | Pro-Am och Am-Am |
Däckleverantör | Pirelli |
Styrande organ | SRO Motorsports Group |
GT4 Scandinavia startade 2019 när den gamla svenska GT-serien upphörde. Mästerskapet antog GT4-reglerna utvecklade av SRO Motorsports Group, vilket skapade ett ordentligt racinghem för team och förare i Nordeuropa.
Efter ett tufft 2020 (på grund av COVID) anslöt Robert Björkman som promotor 2021 och hjälpte till att utveckla serien. År 2022 tävlade de på berömda banor som Spa-Francorchamps tillsammans med europeiska tävlingar.
Serien fick sin trovärdighet genom att hålla sig till samma regler som andra GT4-mästerskap världen över. Som Stephane Ratel, SRO:s grundare, uttryckte det:
”Genom att använda samma format som har varit så framgångsrikt på andra håll är jag övertygad om att GT4 Scandinavia kommer att växa sig starkt under de kommande åren.”
Nya team kunde hoppa in och snabbt nå framgång. Till exempel vann Fragus Motorsport sitt allra första lopp på Gelleråsen Arena, där föraren Robin Hansson byggde upp en enorm ledning på 17 sekunder innan han lämnade över till Johan Andersson, som säkrade segern.
Tävlingsformat
GT4 Scandinavia använde ett rakt och samtidigt spännande tävlingsformat:
Varje bil bemannades av två förare – antingen en professionell tillsammans med en amatör (Pro-Am) eller två amatörer som delade på uppgiften (Am-Am). Denna uppsättning gav hobbyförare möjlighet att tävla sida vid sida med rutinerade proffs och unga talanger.
En tävlingshelg såg ut så här:
- En timmes träningspass för att lära känna banan
- Två 15-minuters kvalpass (ett för varje förare)
- Två race mellan 50–60 minuter plus ett varv
- Obligatoriskt depåstopp för förarbyte
Startuppställningen för det första racet baserades på kvaltiden från Pro-förarna, medan det andra racet utgick från Am-förarnas tider. Detta säkerställde att båda förarna fick en avgörande roll i resultatet.
Serien använde sig av SRO:s Balance of Performance-system (BoP), vilket justerade parametrar som vikt, motoreffekt och aerodynamik för att jämna ut skillnaderna mellan de olika bilmodellerna. Det innebar att en skicklig förare i en BMW kunde tävla på lika villkor mot en lika duktig förare i exempelvis en Porsche eller Toyota.

Betting som en del av racets helgritual
För många fans av GT4 Scandinavia handlade det inte bara om att titta på loppen – det blev ett sätt att vara med. Med ett balanserat format och oförutsägbara resultat blev betting naturligt en del av upplevelsen. Många följare granskade statistik, BoP-uppdateringar och banprofiler innan de lade sina spel.
Banor som Spa-Francorchamps, med sin berömda kurva Raidillon Eau Rouge, eller den mer tekniska och trånga Ring Knutstorp, ställde olika krav på förare och bilar. Betting gynnade de som följde serien noggrant och hade koll på hur ekipagen presterade på respektive bana.
Även tillfälliga tittare blev mer engagerade när de hade något på spel – till exempel vilket Pro-Am- eller Am-Am-par som skulle hamna före. Det gav varje varv en personlig betydelse och höll intresset vid liv hela helgen.
Casinon som stöttar racingpubliken
GT4 Scandinavia hade inga officiella bettingsponsorer, men många fans använde vanliga spelsajter som erbjöd odds på motorsport, särskilt under helger då serien kördes tillsammans med större tävlingar som Spa GP eller GP Belgien.
Vanliga spelalternativ var:
- Att tippa vinnare i Pro-Am- eller Am-Am-klassen
- Spel på kvalresultat eller snabbaste varv
- Livespel under sändningarna, särskilt vid gemensamma GT4/Europeiska race
Vissa plattformar erbjöd också kampanjer och spel med racingtema i samband med större tävlingshelger. Även om dessa inte var direkt kopplade till GT4 Scandinavia hjälpte de till att hålla intresset uppe – särskilt efter att serien pausades inför 2024.
Bilarna i GT4 Scandinavia
En av de häftigaste sakerna med GT4-racing är att se så många olika bilmärken tävla mot varandra. GT4 Scandinavia visade upp en imponerande uppställning:
Toyota GR Supra GT4/GT4 Evo
Bilen som vann mästerskap för Toyota Gazoo Racing Sweden. Pålitlig och snabb i alla väderförhållanden. Evo-uppdateringen gjorde den ännu bättre under senare säsonger.
McLaren Artura GT4
ALFAB Racing bytte till denna från sin tidigare 570S GT4 under 2023. En mittmotorraket med toppmodern teknik.
Mercedes-AMG GT4
Populär hos team som RMS och Eken Motorsport. Frontmotorn i Mercedes var tålig och hanterade våta förhållanden väl.
BMW M4 GT4 M-Bilar
Racing kvalade alltid bra med denna tyska maskin. BMW:n kombinerade kraft med precis hantering.
Porsche 718 Cayman GT4/GT4 RS Clubsport
Race Team Gelleråsen och Fragus Motorsport körde dessa mittmotorsportbilar, där RS-versionen medförde stora prestandauppgraderingar.
Maserati Gran Turismo MC GT4
Euroracing tillförde italiensk smak med sin Maserati och tog till och med pole position på Ring Knutstorp med föraren Niklas Lilja.
Andra bilar inkluderade Alpine A110 GT4, Audi R8 LMS GT4 och Ginetta G55 GT4. Denna variation gjorde loppen visuellt spännande och gav teamen olika alternativ baserat på körstil och banförhållanden.
Där de tävlade: använda banor
GT4 Scandinavia körde på några av Nordeuropas mest utmanande banor, med tillfälliga gästspel på välkända internationella arenor:
Bana | Plats | Längd | Utmärkande drag | Använda år |
---|---|---|---|---|
Scandinavian Raceway | Anderstorp, Sverige | 4 025 m | Tidigare F1-bana, doserade kurvor | 2019, 2021–2023 |
Mantorp Park | Sverige | 3 106 m | Aktiv sedan 1969 | 2019–2020, 2023 |
Gelleråsen Arena | Sverige | – | ”Kanonloppet”-evenemang | 2019–2022 |
Drivecenter Arena | Skellefteå, Sverige | – | Midnattssol, nordligt läge | 2019, 2021–2022 |
Rudskogen Motorsenter | Norge | – | Norges främsta racerbana | 2019, 2023 |
Ring Knutstorp | Sverige | 2 100 m | Teknisk layout, premiärsäsongens bana | 2019 |
Spa-Francorchamps | Belgien | 7 000 m | Raidillon Eau Rouge, 24-timmarsloppet | 2022–2023 |
Circuit Paul Ricard | Frankrike | – | SRO:s högkvarter, breda avåkningszoner | 2023 |
Klasserna: Pro-Am och Am-Am
GT4 Scandinavia använde ett tvåklassystem som balanserade tävling med förarutveckling:
Pro-Am-klassen
Varje bil parades ihop med en professionell förare (Guld- eller Silver-klassad) och en amatör (Brons-klassad). Detta skapade mentor/elev-dynamik samtidigt som det säkerställde att racesegrar krävde både hastighet och konsekvens. Kända Pro-Am-par inkluderade Emil Skärås/Hans Holmlund (Toyota) och Daniel Roos/Erik Behrens (ALFAB McLaren).
Am-Am-klassen
För två Brons-klassade förare som delade en bil gav denna klass hobbyförare ett eget mästerskap att kämpa för. Framstående Am-Am-team inkluderade Håkan Ricknäs/Calle Ward (RMS) och Gustav Bard/Patrik Skoog (Race Team Gelleråsen).
Föraren Gustav Bard förklarade lockelsen:
”GT4-racing och GT4 Scandinavia är en idealisk klass för många olika typer av förare, från unga Pro-förare till äldre Am-förare som jag. Man får mycket körtid och det är häftigt att vi kör i samma startfält där var och en måste göra sitt yttersta för att vinna sin respektive klass.”
Mästerskapsresultat per år (2019–2024)
GT4 Scandinavia hann kröna flera mästare under sina fem aktiva säsonger:
År | Pro-Am-mästare | Am-Am-mästare | Anmärkningsvärda händelser |
---|---|---|---|
2019 | Roos/Behrens (ALFAB Racing – McLaren) | Ej specificerat | Premiärsäsong med 6 deltävlingar |
2020 | Bard/Annervi (Race Team Gelleråsen) | Ej specificerat | Pandemiförkortad säsong, 2 deltävlingar |
2021 | Skärås/Holmlund (Toyota Gazoo Racing) | Ej specificerat | Fyra tävlingar, alla i Sverige |
2022 | Roos/Behrens (ALFAB Racing) | Danner/Andersson (Eken Motorsport) | Första tävlingen på Spa-Francorchamps |
2023 | Skärås/Holmlund (Toyota Gazoo Racing) | Ricknäs/Ward (RMS) | Circuit Paul Ricard tillagd, sista aktiva säsongen |
2024 | Inställd | Inställd | Serien pausades på grund av lågt deltagande |
2019 – Premiärsäsongen
GT4 Scandinavia startade med sex deltävlingar i Sverige och Norge, med premiären på Ring Knutstorp i maj. Serien ersatte Swedish GT och lanserades efter starkt förarintresse, lett av promotor Leif Lindström i samarbete med SRO och Pirelli. Redan första året deltog upp till 20 bilar från märken som Audi, BMW, Maserati, McLaren och Porsche.
Daniel Roos och Erik Behrens dominerade Pro-Am-klassen i sin McLaren 570S GT4 för ALFAB Racing. Deras starka säsong satte tonen för teamets fortsatta framgångar i mästerskapet.
2020 – Covidpåverkad säsong
Endast två race hann köras innan pandemin satte stopp. Gustav Bard och Marcus Annervi tog titeln för Race Team Gelleråsen. Albert Hobohm deltog tillsammans med Matteo ”Babalus” Santoponte i Lights2Flag-teamets Porsche.
2021 – Återhämtningsår
Emil Skärås och Hans Holmlund säkrade sin första Pro-Am-titel i en Toyota GR Supra GT4 för Toyota Gazoo Racing Sweden. Säsongen hölls helt inom Sverige med fyra tävlingar på klassiska banor som Anderstorp Motorbana och Gelleråsen Arena.
2022 – Internationell expansion
För första gången kördes GT4 Scandinavia utanför Norden, med Spa de Francorchamps i Belgien som nytt inslag. Roos och Behrens återtog titeln i Pro-Am. I Am-Am-klassen vann Fredrik Danner och Per Andersson för Eken Motorsport efter en stark inledning på säsongen.
2023 – Sista aktiva säsongen
Serien utökades med Circuit Paul Ricard i Frankrike. Emil Skärås och Hans Holmlund återtog titeln för Toyota Gazoo Racing Sweden efter en hård kamp mot Roos/Behrens i ALFAB Racing. Som det beskrevs i en rapport: ”Toyota kördes utan misstag och med riktigt bra kräm under huven, vilket säkrade mästerskapet ganska ohotat.”
I Am-Am-klassen säkrade Håkan Ricknäs och Calle Ward titeln för RMS. De låg jämsides med Bard/Skoog under större delen av året, men efter en startkrasch på Rudskogen försvann deras främsta konkurrenter ur kampen.
2024 – Inställt
Den 20 januari 2024 meddelade arrangörerna officiellt: ”Tyvärr måste vi meddela att det inte finns tillräckligt med anmälda bilar till årets serie för att genomföra den på ett bra sätt.” Serien pausades snarare än att läggas ned, och framtida planer kan komma att utvärderas. Under tiden fortsätter GT4-formatet att leva vidare inom andra europeiska mästerskap organiserade av SRO.
Toppteam och förare
Flera framstående team definierade GT4 Scandinavias landskap:
- Toyota Gazoo Racing Sweden: Det fabriksstödda teamet lett av Hans Holmlund vann två Pro-Am-titlar (2021, 2023) med Pro-föraren Emil Skärås. De expanderade till två bilar 2022 och tillförde internationell talang, däribland nyzeeländaren Harry McDonald.
- ALFAB Racing: Med McLaren-bilar dominerade Erik Behrens och Daniel Roos (”Mr. Purple Sector”) kvalen och vann Pro-Am-mästerskapen 2019 och 2022.
- M-Bilar Racing: Tidigare BMW-fabriksföraren Victor Bouveng tillsammans med Joakim Walde i deras BMW M4 GT4 visade regelbundet utmärkt kvaltempo.
- RMS: Håkan Ricknäs och Calle Ward körde sin ”stilfulla blå AMG Mercedes” till Am-Am-mästerskapet 2023 efter hård konkurrens med Race Team Gelleråsen.
- Race Team Gelleråsen: Gustav Bard och Patrik Skoog tävlade med Porsche-maskiner med konsekvent framgång. Bard, en riskkapitalist som var med och grundade Adelis Equity, bidrog med över 30 års racingerfarenhet till teamet.
- Fragus Motorsport: Gjorde en spektakulär debut med omedelbar seger på Gelleråsen Arena, vilket förde Robin Hansson och Johan Andersson till pallens översta steg.
Många förare kom från intressanta bakgrunder. Gustav Bard beskrev sig själv som ”bondgårdspojken som blev riskkapitalist” och hade en dold talang – han ”spelade trumpet som ung man och en höjdpunkt i den karriären var att spela solo på Nobelbanketten 1986.”

Bakom kulisserna: SRO och Pirelli
GT4 Scandinavia drevs under paraplyet av SRO Motorsports Group, den världsomspännande auktoriteten inom GT-racing:
SRO Motorsports Group
Grundat av fransmannen Stéphane Ratel, SRO skapade både GT3- och GT4-kategorierna globalt. Med kontor i London, Paris, Hongkong och Liège driver de mer än 100 lopp varje år. SRO testar alla GT4-bilar vid sin anläggning Circuit Paul Ricard innan de godkänns för racing.
Sedan 2019 har SRO även arbetat med klimatkompensation och hållbarhet. Enligt en intern rapport stod tävlande team för över 80 % av verksamhetens CO₂-utsläpp. För att minska påverkan har SRO satsat på certifierade koldioxidkrediter som bidragit till att skydda skog i Indonesien och kompensera motsvarande flera miljoner ton utsläpp – enligt internationellt erkända standarder.
Pirelli
Som officiell däckleverantör för alla GT4-mästerskap världen över tillhandahöll Pirelli samma däck vid varje evenemang.
GT4 Scandinavia drevs under licens från SRO, vilket gav serien:
- Tekniska regler och expertis inom Balance of Performance
- Globalt erkännande och synlighet
- Säkerhetsstandarder i linje med FIA:s krav (i samarbete med standardinstitutorganisationer)
- Möjligheter för skandinaviska team att tävla i större europeiska evenemang
Seriepromotorn Robert Björkman var den huvudsakliga lokala kontakten som arbetade tillsammans med SRO för att bygga upp mästerskapet i den nordiska regionen.
Nuvarande status
I maj 2025 är GT4 Scandinavia fortfarande pausad efter att säsongen 2024 ställdes in. Det officiella beskedet kom i januari 2024 och pekade på två huvudsakliga orsaker:
- För få anmälda bilar för att kunna genomföra ett mästerskap på rätt sätt
- Svårigheter att ta fram en kalender som fungerade både för skandinaviska och internationella team
I uttalandet skrev arrangörerna att de ”verkligen försökt vända på alla stenar för att få ihop en serie, men just nu är det inte möjligt.” Samtidigt uttryckte man fortsatt tro på GT4 som klass: ”Det är en klass för framtiden, och det den erbjuder kommer bara att bli starkare och starkare.”
Dörren står alltså inte helt stängd för en eventuell återkomst, om förutsättningarna förändras. Under tiden fortsätter många av de tidigare förarna och teamen att tävla i andra GT4-mästerskap runt om i Europa.
GT4 Scandinavia hann under sina fem aktiva år sätta ett tydligt avtryck. Serien bidrog till att etablera GT4 som en seriös och tillgänglig tävlingsform i Norden och gav skandinaviska team en naturlig väg in i internationell racing.