BANOR

SPA

Spa Francorchamps

Circuit de Spa-Francorchamps är en racerbana 50 kilometer sydost om Liège i östra Belgien. Banan har under senare tid haft en given plats i Formel 1-kalendern.

Med sina dryga sju km är detta en av världens vackraste racingbanor. Den har alltid den senaste FIA-standarden när det gäller säkerhet och till 2022 byggs banan om för att kunna köra VM i motorcykel.

I tävlingen Crowdstrike 24-timmars kör GT4 Scandinavia som supportklass med det absolut största startfältet tillsammans med GT4 Europe. Tillsammans räknar vi med ca 60 startande bilar.

Spa-Francorchamps

Anderstorp

Scandinavian Raceway

Under 1970-talet kördes Sveriges Grand Prix här sex gånger. Förutom Formel 1 kördes det fram till år 1990 även roadracing i 500cc-klassen, det nuvarande MotoGP, på banan.

4025 meter lång med en unik banprofil med många bankade kurvor och en lång raksträcka är denna bana som gjord för GT-racing.

Här gästar GT4 Scandinavia tillsammans med RHK i sluetet av augusti.

Anderstorp

Mantorp Park

Mantorp Park har sedan starten 1969 varit en av Sveriges ledande motorbanor.
Det som främst märks är de publika evenemangen, men verksamhet pågår i stort sett alla dagar under sommarhalvåret.

Ägs och drivs av Mantorp Park Motorbana AB
Byggår: 1968/69
Första tävling: 31 augusti 1969
Publikrekord: Ca 28 000
Antal sittplatser: Ca 8 000
Total banlängd: 3 106 meter
Banlängd – Parisslingan: 1 868 meter
Banlängd . Mjölbyslingan: 1 278m
Banrekord: 1.11,69  av Johnny Cecotto

Circuit Paul Ricard

Banan kännetecknas av dess 1,8 km långa Mistralrakan. Banan är också ovanlig genom att den är byggd på en platå: den är väldigt platt. 1986 modifierades banan  till den något kortare slingan, känd som GP-slingan och var 3,812 km (2,369 mi) lång. Efter ändringarna 2000–2005 erbjöd banan 247 möjliga konfigurationer från 0,828 km till hela 5,858 km.

Banans höjd sträcker sig från 408 till 441 meter över havet. Dess flexibilitet och milda vinterväder gör att den används för testning av flera motorsportlag, inklusive Formel 1-team. Banan är känd för sina distinkta svarta och blåa avkörningsområden, som består av en blandning av asfalt och volfram, som används istället för grusfällor, som vanligt på andra banor.

Ett andra, bredare avköningsommråde är den röda zonen, med en mer nötande yta utformad för att maximera däckgreppet och därmed minimera bromssträckan, men till priset av extremt däckslitage. Det slutliga skyddet består av Tecpro-barriärer, en modern förbättring av däckbarriärer. 2019 flyttades pitlane-entrén efter säkerhetsproblem. 

PaulRicard