Circuit Paul Ricard byggdes av Paul Ricard (född 1909- död 1997), en industriidkare som skapade ett pastis*-märke som senare slogs samman med konkurrenten Pernod och skapade då företaget Pernod Richard.
 
Ricard insåg att sponsra sportevenemang var ett effektivt marknadsföringsverktyg för sitt varumärke Pastis. Han var den första kommersiella sponsorn av Tour de France 1948. Pickup-bilar visade Ricard-färgerna och företaget gav gratis musikkonserter längs touren.
 
År 1969 började Ricard bygga Circuit Paul Ricard, som stod färdig i april 1970. Banans innovativa faciliteter gjorde den till en av de säkraste motorracingbanorna i världen när den öppnades. Kombinationen av moderna faciliteter, milt vinterväder och att det fanns en landningsbana gjorde den populär bland racingteamen för att köra tester på under vinterhalvåret.
 
Mellan 1977-1990 höll Formel 1 Franska Grand Prix där 14 gånger. På 90-talet var det främst motorcykeltävlingar som hölls på banan.
Efter Paul Ricards död såldes banan år 1999 till Excelis, ett företag som ägdes av Formel 1-promotor Bernie Ecclestone. Banan byggdes om till en avancerad testbana och var under en tid känd som Paul Ricard High Tech Test Track (Paul) Ricard HTTT) innan de ändrar sitt namn tillbaka till Circuit Paul Ricard.
År 2018 kom Formel 1 tillbaka till Circuit Paul Ricard och körde där fram till 2022. Om det kommer åter till 2024 återstår att se.
 
Banan kännetecknas av dess 1,8 km långa Mistral-raka och sin långsträckta design. Banan är också ovanlig genom att den är byggd på en platå: den är väldigt platt. 1986 modifierades banan genom att lägga till en genväg till mitten av Mistral-rakan. Efter ändringarna av banan mellan 2000–2005 erbjuder nu banan 247 möjliga konfigurationer från 0,828 km till hela 5,858 km. Banans höjd sträcker sig från 408 till 441 m över havet.
 
Banan är känd för sina distinkta svarta och blåa avrinningsområden som kallas Blue Zone. Avrinningsytan består av en blandning av asfalt och volfram, som används i stället för grusfållor som är vanligt på andra banor. Ett andra, djupare avrinningsområde är den röda zonen, med en mer nötande yta utformad för att maximera däckgreppet och därmed minimera bromssträckan, men till priset av extremt däckslitage. Det slutliga skyddet består av Tecpro-barriärer, en modern förbättring av däckbarriärer.
 
Varvrekordet för GT4-bilar är 2:09.541 och sattes 2021 av Nico Verdonck i en Aston Martin Vantage AMR GT4. Kanske slår någon det rekordet i helgen? Vi håller tummarna för det och för att den som gör det är från GT4 Scandinavia!
* Pastis är en anis-smakande alkoholhaltig dryck från Frankrike.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *